Rozdíly ve studiu střední školy v České republice a zahraničí

Pokud uvažujete o studiu na střední škole v zahraničí (nejvíce studenti vyhledávají USA), tak podzim je nejlepším obdobím, kdy si začít shánět potřebné informace a na studium v jiné zemi se postupně připravovat. Mnoho studentů chce do zahraničí proto, aby zažili jiný způsob výuky a zdokonalili se v cizím jazyku. Většina studentů často od svých spolužáků, kteří již v zahraničí byli, slýchá, jak je to úžasné, tak proč to také nevyzkoušet?

V čem je to ale tak jiné a lákavé, že se málokterému studentovi chce zpět a když se pak vrátí, neustále mluví o tom, že hned po maturitě opět do zahraničí vyjede? Řekla bych, že je to ve způsobu myšlení a určité volnosti, která není na většině českých škol studentovi dopřána. Tady se prostě jede v zajetých kolejích a jakmile se někdo jen zlehka vymyká, je to špatné a tento student léta strávená na střední škole spíš protrpí, než aby se pro něj našlo nejvhodnější řešení.

Na středních školách v USA si mohou studenti do určité míry své předměty a zaměření vybrat. Pokud studentovi nejde biologie či fyzika, zvolí si například více předmětů, které jsou zaměřené na historii, kulturu a cizí jazyky nebo naopak. Student se zde zabývá tím, co mu jde. Tyto znalosti prohlubuje. Tím, co ho nebaví a nejde mu, se už dále nezabývá. V České republice je to bohužel často naopak. Nedávno jsem se bavila se studentem, který mi řekl: „Víte, mě hodně baví matematika a chemie, po střední chci jít na MatFyz, ale učitelé mi říkají, že bych se měl doma více učit dějepis a jazyky. To mi ale vůbec nejde a nebaví mě to“. A to je ten zásadní problém. Tento student se asi nejspíš bude „drtit“ dějepis a jazyky, čemuž se nikdy ve své profesi věnovat nebude a to, co vypadá jako že má „shůry dáno“, bude odsunuto na vedlejší kolej.

Na českých školách jsou studenti nuceni do toho, aby se učili to, co jim nejde, nebaví je a tím pádem se tím ani nikdy v životě nebudou zabývat. No a bohužel to, co jim jde, už není dále moc prohlubováno a tím pádem se v tom student dále nezdokonaluje. A to je velká chyba. V USA je to přesně naopak. Ve studentech se vzbudí zájem tím, že se primárně zaměří na předměty, které je baví. Studenti pak nevzpomínají na školu jako na něco hrozného, protože je to tam vlastně bavilo a jsou rádi, že jim škola umožnila se profilovat tam, kam patří.

2018-11-05T14:55:45+00:00 5.11.2018|