Dvě studentky se v tramvaji baví o tom, jak to musejí ve škole „doklepat“

Před pár dny jsem zaslechla v tramvaji dost smutný rozhovor dvou děvčat, které, dle toho, co říkaly, studovaly v Praze vysokou školu. Děvčata mluvila o tom, jak je studium nebaví, že ani neví, co studují, když jdou na přednášku, tak to zachrání jen Facebook a že testy si stáhnou z loňska nebo jim jejich obsah řeknou studenti z loňských let. Já se sama sebe ptám: „Co to je?“, „Proč studují to, co studují?“ nebo ještě lépe „Proč vůbec studují?“

Odpovědět si mohu sama. Ano, chtějí papír. Chtějí papír jako většina zmatených mladých lidí, kteří jsou v České Republice. Rodiče jim řekli, že bez papíru nebudou nic, a tak nastal nám všem známý hon na papír. Jde se studovat bez ohledu na to KAM a CO. Hlavně něco, kde se nebudu muset hodně učit, kde najdu zkouškové otázky z minulých let a kde po mě toho nebudou moc chtít.

Odkud se vzalo toto „odevzdanecké“ smýšlení českého člověka? Je to asi nejspíš z výchovy, kdy se rodiče stydí za to, že by dcera byla kadeřnicí nebo syn pokrývačem. Žádná radost, žádné těšení, žádná motivace. Hlavně ten papír. Rodiče si ale neuvědomují, že dobrá kadeřnice nebo dobrý pokrývač si mohou vydělat mnohonásobně více než neschopný manažer, kterého jeho práce nebaví, a tudíž je pro firmu spíše přítěží.

No jo, ale největší problém nastane, když papír je už na světě a tento „absolvent“ má nastoupit do práce. Co asi tak může vykonávat? Pro kterou organizaci se stane přidanou hodnotou? To je otázka, na kterou si musí každý odpovědět sám.

České, nejenom, vysoké školy jsou postaveny na neustálém se memorování nesmyslných litanií nazpaměť. Takže studenti, kteří mají dobrou paměť, mohou vystudovat několik vysokých škol najednou a ani je to nezabolí. Diskuse tady moc nepřicházejí v úvahu a studenti se musejí naučit – „a, b, c, nebo d?… Nevím, tak dám za c, ty většinou vyhrávají, když nevím“. Ale v hlavě prázdno. Kreativita na bodě mrazu.

Zahraniční vysoké školy jsou koncipované úplně jinak než ty české. Studenti musejí prokazovat, že se o daný obor zajímají – alespoň v poslední době nebo jako koníček. Velkou výhodou zahraničního studia je možnost vybrat si to, co mi přesně sedí. Navíc zahraniční studium je velmi otevřené názorům studentů. Žádná otázka není hloupá. Vyučující rádi diskutují se svými studenty o věcech, které se dějí ve světě, což velmi dobře zakomponovávají do učebních materiálů. Student se málokdy „drtí“ něco nazpaměť. V zahraničí platí, že to, co je možné si na Google najít, nemá cenu se učit. Učí se tam kreativitě, kritickému myšlení a vlastnímu názoru, což je nezbytné pro to, aby absolvent po dokončení školy obstál v životě.

A proto je studium v zahraničí tak lákavé. Studenti mají mnoho práce, mnoho skupinových projektů, není to žádná „flákárna“, ale po dokončení studia mají opravdu pocit, že se něco naučili a že studium mělo na jejich osobnost opravdový dopad, který mohou ve svém životě využít. Nebojte se zahraničního studia a jděte studovat to, co Vás baví a s lidmi, kteří jsou motivovaní, čímž Vás posunou vpřed :-).

2018-03-20T17:58:32+00:00 20.3.2018|